Etablissemanget

var på blodgivning i dag o då får man present som tack för hjälpen. jag valde en pocketbok från deras presenthörna. annika dahlqvist bok Anta din viktigaste utmaning. dahlqvist är allmänläkaren som rök ihop med socialstyrelsen för ett par år sedan sen hon rekommendera överviktiga och diabetes patienter att äta LCHF(lowcarb/highfat)diet.

jag har ätit lchf sedan september 2010. det var min sista utväg till att få ordning på min ständigt oroliga mage, kraftiga järnbrist, molande huvudvärkar, svajiga humör, trötthet och allt eskalerande vikt. efter att ha försökt med vårdcentralen i somras att få någon ordning på min mage som nu verkligen började bli ett problem och de okontrollerbara humörsvängningar, blev jag trött på de eftersom de inte hittar något fel på magen eller hormoner i kroppen. jag köpte flera olika böcker och kollade in internet angående lchf. sen satte vi igång gustav och jag. alla de ovanstående symptomen är nu mer borta. samt att g och jag har gått ner ca 8kg var. vilken glädje va. och detta utan att gå runt och vara hungrig eller späka sig själv på gymmet. allt som krävs är lite tålamod och planering. det handlar om att bryta gamla vanor

min kära mor som länge lidigt av artos (en slags ledsjukdom) var efter lite information från min sida om de hälsofrämjande effekterna av lchf villiga att prova under ett par veckor och kära mor behöver inte längre dagligen ta värktabletter för att stå ut med sig själv, i princip tar hon aldrig medicin längre.detta på grund av att hon slutat äta inflammationsökande livsmedel som till ex spannmål och lightprodukter. med hjälp av lchf och daglig stavgång är hon friskare än för 10 år sedan och 8kg lättare.

okej så nu undrar ni säkert om rubriken på inlägget. jag får om inte dagligen flera ggr i veckan (iallafall i början med lchf nu har väl alla som vill frågat gjort de) frågor om hur de funkar egentligen. jag är ingen forskare som är expert på kroppen, men så mycket har jag läst att jag känner mig ganska säker på att livsmedelsverket rekommendationer inte är sunda.den stadiga kommentaren jag får är "men maria du hade ju problem med magen, de kanske fungerar på dej, men jag mår ju bra som jag är", hmpf säger jag inne i min hjärna då. hur kan man veta att man mår bäst av tallriksmodellen om man aldrig provat någon annan modell???? ju mer jag läser i annika dahlqvists bok ju mer mörkrädd blir jag. livsmedelsindustri grundar sin antagande om att deras produkt skulle vara hälsofrämjande på alldeles lösa boliner.

jag blir så trött på att det inte är överklassen som drabbas av att den sockerfyllda maten, de är de som inte har så mycket pengar som drabbas. de tvingas köpa denna andra klassens mat som är näringsfattig,billig och viktökande. jag blir även trött på att hela tiden försvara mig. jag ifrågasätter inte varför folk käkar potatis, godis och bullar. jag vet varför man äter de där saker, för att det är gott helt enkelt det är inte svårare än så.jag tycker också att det är gott med de där saker. vill man veta mer om hur hjärnan reagerar på socker så kan läsa på om de i diverse böcker, bland annat Helhetsmetoden.det som behövs mer forskning på lchf men det vill ju förstås inte matindustrin eftersom då skulle deras produkter inte sälja lika bra om de visade sig att de var hälsovådliga, forskningsanslagen blir därför väldigt små eller obefintliga till dessa typer av studier.

hälsovinsterna är enligt mig stora med lchf. ja jo jag kan go on forever. lika bra att sluta där idag för ingen orkar väl läsa en sådär lång text utan bilder på en blogg (inte jag iallafall...;)). så om du tagit dig hit ner har du iallafall fått lite matnyttiga info så att säga.

Kommentarer
Postat av: emma

hejja hejja! Mmm.... efter ett par åt kommer du vänja dej. För jag lovar att folk INTE kommer sluta fråga. Har varit veg i snart 11 år, och frågorna har icket upphört ännu.

2011-04-06 @ 10:31:20
URL: http://emmaaxelsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0